
BUZAUL LUI TOMA FALIMENT A INTRECUT TOATE JUDETELE IN MARELE JAF ELECTRIC: microbuze electrice de 90.000 euro au fost vândute cu 200.000 de euro. Buzaul a aruncat pe fereastra la smecheri…55,8 milioane lei!

Comisia Europeană calculase, în Ghidul Solicitantului, că 250 milioane de euro, prin PNRR, ne ajung pentru 3.200 de microbuze, la un preț mediu de 78.000 de euro/bucată
România a cumpărat de 250 milioane de euro doar 1.300 de microbuze, umflând prețurile la 200.000 de euro/bucată (fără TVA)
O firmă din Prahova, Aveuro, a câștigat licitațiile în 60% din județe, inclusiv la Iași
Mama patronului este șefa Organizației de Femei a PNL Prahova și o apropiată a baronului Iulian Dumitrescu, anchetat pentru corupție
Van-urile E-Transit de la Ford costă, la motorul vândut de Aveuro, 64.500 de euro. Cu tot cu opționale, prețul maxim este de 70.000 de euro (fără TVA)
O carosare cu 16 locuri, aer condiționat, lift și scaun pentru dizabilități, costă 15.000-20.000 de euro, oferte oficiale care pot fi găsite în toată România
Un microbuz trebuia să costă 90.000-100.000 de euro cu tot cu profit
Dar Consiliile Județene le-au luat, în medie cu 200.000 de euro
90% din licitații au avut o singură ofertă admisibilă: Aveuro, celelalte fiind respinse
La Iași, Consiliul Județean a eliminat 3 ofertanți, rămânând doar Aveuro, prin limitarea lungimii mașinii la 6,8 m. Rezultat: unul dintre cele mai mari prețuri din România
Vlad Papuc, patronul Aveuro, nu neagă profitul imens de 100.000 de euro pe fiecare mașină: „Doamne ajută! Nu comentez prețul”
Un tun colosal, demonstrație în trei pași simpli.
1) O firmă din Prahova a prins peste 50% din contractele de livrare microbuze școlare electrice la nivel național. La secțiunea „anunțuri de atribuire” din sistemul electronic de achiziții publice (SEAP), Aveuro Internațional figurează cu cel puțin 35 de contracte în valoare de peste 135 milioane de euro.
Capacul este uriaș: Aveuro a luat microbuze, în special Ford, pe care le-a carosat, costul total fiind de sub 100.000 de euro/mașină. Și apoi le-a dat în județe, unele prețuri fiind mai mult decât duble. Spre exemplu, la Iași a adus 26 de microbuze la un preț per exemplar de 202.800 euro fără TVA. Recordul e la Olt: 262.000 euro/mașină.
captura pret pornire
Fordul electric vândut în toată România are prețul de pornire de 63.200 euro (fără TVA), cu bateria de 135 kw, autonomie 260 km. La Iași, de la 63.200 euro s-a ajuns la 200.000 de euro (fără TVA)
Patronul Aveuro este fiul unei fruntașe PNL Prahova pe care presa a conexat-o cu baronul local Iulian Dumitrescu, acuzat de corupție.
2) Același microbuz, pe care Aveuro l-a adus la Iași cu 1.014.000 lei, a costat la Brașov doar 743.000 lei. Cu prețul adjudecat la Brașov, județul Iași ar fi cumpărat 35 de microbuze școlare electrice față de doar 26 cât a luat, în condițiile în care furnizor a fost aceeași firmă, Aveuro Internațional. Deci, Iașul e pe gaură cu 9 microbuze. În euro, asta înseamnă că fiecare microbuz de la Iași a fost cu 54.000 euro mai scump decât la Brașov.
Alt termen de comparație: diferența plătită în plus pentru fiecare din cele 26 de microbuze pe care Iașul le-a luat este cât contravaloarea unui apartament cu două camere. La această licitație, Iașul a pierdut cât un bloc cu 26 de apartamente.
3) Caietele de sarcini ale licitațiilor de la Iași și Brașov seamănă ca două picături de apă. Mai puțin la capitolul „cerințe de gabarit”. La Iași, lungimea totală trebuia să fie de maximum 6.800 mm, la Brașov de 7.200 mm. Aceeași specificație, maxim 6.800 mm se regăsește într-o altă licitație, în plină desfășurare, prin care Consiliul Județean Iași vrea să mai ia încă 3 microbuze electrice.
„Această cerință, în contextul actual are un caracter restrictiv, luând în considerare faptul că majoritatea vehiculelor similare disponibile pe piață la momentul actual au lungimi cuprinse între 6,8 m și 7,5 m”, au arătat reprezentanții Pacific Electric Bus care au contestat procedura aflată în derulare.
Prețul de vânzare al unui van Ford E-Transit, autonomie 260 km, varianta Trend: 64.475 euro (fără TVA). Este varianta supraînălțată, lungime maximă din gamă. Interesant, deși autoritățile au plătit câte 200.000 de euro pe aceste mașini, în caietele de sarcini s-a cerut autonomia cea mai mică, de 260 km. Bateria mai mare, cu autonomie de 410 km, ar fi costat 72.000 de euro (fără TVA) la Ford, dar statul român a cumpărat versiunile mai ieftine dar la mai mulți bani
Indiciu-cheie: microbuzele Ford livrate de Aveuro la Iași au 6.704 mm. Deci, s-au încadrat la marele fix, cu 9,6 cm sub limita maximă. Cât o jumătate de creion.
Exorbitant, s-au luat jumătate din microbuzele estimate inițial
În Ghidul solicitantului din 2023, bugetul proiectului derulat cu fonduri PNRR era de 250 milioane euro, fără TVA, alocarea financiară per proiect/județ de puțin peste 6 milioane de euro.
Cu acești bani, același ghid vorbea despre achiziția a 3.200 de microbuze școlare. Ar fi rezultat un cost de 78.125 euro/bucata.
3.200 microbuze : 40 de județe = 80 mașini pentru fiecare județ.
Or, la doi ani de la demararea programului, acum avem până în 40 microbuze maxim de județ (excepție face Buzăul care a dublat valoarea proiectului cu bani din bugetul local), cu un cost per mașină ce variază între 148.000 și peste 260.000 euro.
captura optionale
Opționalele la Ford sunt foarte ieftine: geamurile laterale sunt 170 de euro, iar capitonajul în cabină costă 480 de euro. Un preț maxim cu toate opționalele este 72.000 de euro, bateria cea mai mare. Până la 200.000 de euro diferența este uriașă
Lovitura: peste 200.000 euro fiecare microbuz
La Iași, contractul Consiliu Județean – Aveuro s-a semnat în august anul trecut. 26 de microbuze electrice 16+1 locuri au costat 26,3 milioane lei, fără TVA. O medie de 1.014.000 lei = 202.800 euro fără TVA.
Patru puncte extrem de importante referitoare la acest contract:
1) Pentru achiziția celor 26 de microbuze, CJ Iași a estimat un buget de 30,1 milioane lei fără TVA. Într-un răspuns oferit REPORTER DE IAȘI, conducerea CJ a precizat cum a făcut calculele: „Estimarea numărului de microbuze care puteau fi achiziționate în cadrul proiectului a avut la bază ofertele de preț primite și informațiile existente pe site-urile firmelor specializate în producția și comercializarea microbuzelor destinate trasportului de persoane/vehiculelor similare, la momentul depunerii cererii de finanțare, respectiv 21.06.2023. (Prețurile incluse în ofertele de preț și pe site-urile firmelor specializate oscilau între 185 500 Euro + TVA, 239.000 Euro + TVA, 239 400 Euro + TVA, 244 544 Euro + TVA, 249.000 Euro + TVA). Aceste informații au stat și la baza întocmirii Caietului de sarcini”.
Fabrica în care Aveuro carosează microbuzele Ford: geamuri laterale, chedere, 16 scaune pe șine, o conductă de aer condiționat. În timp ce Ford construiește toată mașina cu motor electric, transmisie automată, șasiu, caroserie, roți și cere 70.000 de euro, Aveuro îi pune scaune și geamuri și mai cere încă 130.000 de euro. Iar statul român plătește
Studiu de piață irelevant
Ofertele cerute și primite de CJ Iași în 2023 pot fi catalogate drept glume proaste. Firme care nu se încadrau în parametrii tehnici generali, ori altele care, practic, construiau mașinile de la zero, schimbând motorul diesel cu cel electric și înlocuind transmisia.
În plus, ofertele au fost luate de funcționari de pe site-uri ori de la importatori/dealeri și nu de la carosieri, adică cei ce adaptează mașina pentru transport de persoane.
Bizar: așa-zisul „studiu de piață” pe care Consiliul Județean l-a prezentat redacției REPORTER conținea 6 oferte, din care trei de la un singur importator Iveco și două de la un alt dealer. Toate erau cu mașini de peste 7 m lungime. Niciuna din firme n-a ajuns să depună ofertă oficială și la licitație. CJ a văzut niște dimensiuni, apoi, surpriză!, în competiția reală a redus dimensiunea cu jumătate de metru. Brusc.
aveuro braila 3
Așa arată mașinile carosate, vândute de Aveuro la Brăila. Sunt identice în toată țara, inclusiv la Iași. 16 scaune, capitonaj și o conductă de aer condiționat ridică prețul de la 70.000 de euro la 200.000 de euro
Au limitat lungimea maximă pe calapodul Ford
2) Extrem de important, deși în aceste oferte firmele precizau că lungimea mașinilor depășește 7 metri, ajungând chiar și la 7,5 m, Consiliul Județean a impus, prin caietul de sarcini, inexplicabil, ca lungimea maximă să fie de 6,8 metri.
Câștigătorul, Aveuro Internațional, a adus la Iași mașini Ford lungi de 6.704 mm. S-au încadrat perfect în plafonul de 6,8 metri, fiind cu doar 9,6 centimetri mai scurte.
oferte neconforme licitatie Iasi
Consiliul Județean Iași a respins 3 oferte din 4 și a rămas doar Aveuro, cu un preț de peste 200.000 de euro, cu 25.000 de euro/bucată mai mult decât la Brașov. Lungimea la Iași a fost limitată drastic la 6,8 m, astfel că doar Aveuro cu Ford Transit se încadra. La Brașov s-au acceptat mașini până la 7,2 m
lungime microbuze caiet de sarcini Iasi
O carosare ca la carte e maxim 20.000 euro
3) Prețul real al mașinii este la jumătate, profitul e de 100.000 euro la fiecare microbuz adus la Iași. O mașină precum cele aduse la Iași, un Ford electric cu caroseria adaptată pentru transportul de persoane ajunge la un cost maximal de 100.000 euro.
Real e 90.000 de euro. 65.000 de euro e oferta Ford (site oficial), 15.000 de euro e carosarea, iar 10.000 e cota de profit a intermediarului. Sunt prețuri reale din piață.
Cu larghețe, prețul de 100.000 de euro include mașina în sine (70.000 euro) + carosarea (20.000 euro) + certificări, omologări, cota de profit. Or, la Iași, un microbuz a fost vândut cu peste 202.000 euro.
microbuze 1
Lotul de microbuze școlare cumpărate la peste 1 milion de lei bucata. Cei mai mari transportatori privați din Iași sunt șocați: ei nu carosează cu mai mult de 30.000 de euro o mașină de 20 de locuri, iar prețul final nu trece de 100.000 de euro
Prețul la cel mai mare carosier din estul României: 15.000 de euro
REPORTER DE IAȘI a verificat, în piață, prețul pentru carosarea unui microbuz de persoane și l-a contactat pe Octavian Moise de la Cem Bus Confort Galați. SRL-ul este o firmă cunoscută pe piața de profil. Toți transportatorii din estul României carosează la Galați. Firma are peste 20 de ani de experiență.
Jurnaliștii REPORTER DE IAȘI l-au apelat pe Moise sub pretextul că sunt potențiali clienți, interesați de carosarea unui microbuz electric cu destinația transport persoane/elevi.
Papuc langa Predoiu
Mama lui Vlad Papuc, patronul Aveuro Câmpina, a fost locul 2 la Senat în Prahova din partea PNL și a stat pe afișul electoral la dreapta vicepremierului Cătălin Predoiu
REPORTER DE IAȘI: – Cât m-ar costa o carosare pentru transport persoane?
Octavian Moise: – Undeva la, 16+1 locuri, undeva la 14.000 – 15.000 euro plus TVA.
– Cu aer condiționat?
– Cu aer condiționat, cu încălzitor, cu scaune, cu geamuri, cu tot, cu tot, cu tot. Cu omologare, cu tot.
– Cu scaun pentru dizabilități și ușă laterală electrică?
– Vă punem lift pentru dizabilități. Nu recomandăm ușă electrică decât la transfer aeroport. La transport de elevi și navetiști, acea ușă să deschide și se închide de zeci de ori pe zi și nu este funcțională.
– Deci prețul final estimat?
REPORTERIS îți recomandă și …
Fantome bugetare: Chirica plătea 4 angajați la Centenar fără nicio activitate, a numit doi șefi fără niciun subordonat și a plătit un consilier cu două contracte de muncă
– 14.500 euro inclusiv omologarea. Dar noi n-avem agreere la Ford, ci doar la WV și Mercedes.
Alt exemplu:
REPORTER DE IAȘI: – O carosare la 16+1 cam cât costă, dv. la cât faceți?
Stelian Porojnicu (asociat Pacific Electric Bus, altă firmă de profil): – Una standard este în jur de 15.000 euro, hai să zic până în 20.000 euro, cu aer condiționat, cu încălzitor, cu tot.
vlad papuc patron aveuro 1
Vlad Papuc, patronul Aveuro, a livrat peste 700 de microbuze în țară din totalul de 1.300 de bucăți achiziționate. Cifra de afaceri i-a crescut de 8 ori, iar profitul de 15 ori. Nu neagă adaosul uriaș pe care l-a practicat, ci doar a evitat să intre în detalii
Trei oferte au fost declarate neconforme
4) În răspunsul oferit REPORTER DE IAȘI, șefii Consiliului Județean au precizat că au depus oferte 4 firme: VAG Service, C&I Eurotrans, Aveuro și QEV Technologies – Amperio. „Oferta declarată câștigătoare a fost desemnată din cele patru oferte depuse”, a comunicat CJ sub semnătura Ancăi Luminița Mușcheru, director executiv.
E o jumătate de minciună, pentru că, din cele patru oferte depuse, 3 au fost declarate neconforme, una singură fiind admisă, cea a câștigătorului Aveuro Internațional.
Alexe, răspuns gol de conținut, pe lângă subiect
REPORTER DE IAȘI l-a întrebat pe Costel Alexe, președintele CJ Iași, cum apreciază prețul achiziției de la Iași. „Președintele Consiliului Județean nu intervine în procedurile de achiziție publică, care sunt organizate exclusiv de specialiștii din aparatul de specialitate al instituției, în baza legislației în vigoare și a ghidurilor specifice finanțărilor din fonduri europene, în acest caz PNRR. În ceea ce privește discuția despre preț, cred că e important ca orice comparație să fie făcută cu onestitate și corectitudine. Un preț de catalog afișat online, fără dotările și cerințele impuse prin caietul de sarcini, nu poate fi luat ca reper valid pentru comparație. Prețul contractului a rezultat în urma unei licitații publice, unde mai mulți ofertanți au depus oferte. Tratăm cu toată responsabilitatea utilizarea fondurilor publice și europene, pentru că administrația județeană nu are voie să funcționeze pe bază de impresii, ci pe bază de lege, rigoare și respect față de contribuabili”.
Costel Alexe chiar își face imagine cu încă 3 microbuze pe care le-a lansat în licitație. O firmă a depus contestație, prețul de 200.000 de euro n-are nicio justificare economică, dar România acceptă și plătește
Jinga arată că Oltul a plătit cel mai mult
În același răspuns, sub semnătura Teodorei Jinga, alt director din CJ, se mai arată că cel mai mare preț a fost înregistrat la Olt unde un microbuz livrat tot de Aveuro a costat 1.313.000 lei fără TVA. „Prețul obținut în județul Iași se încadrează în zona medie a valorilor la nivel național (…). Iașul se află în primele 20 de județe ca nivel al prețului, potrivit clasamentului național al contractelor atribuite în cadrul acestui apel”, a zis Jinga.
Care, în grafica pe care a atașat-o, se contrazice singură, Iașul fiind al 10-lea cel mai mare preț. În plus, Jinga nu menționează nimic despre Sibiu, Brașov, Buzău, Tulcea, Ialomița sau Cluj unde s-au înregistrat prețuri mult mai mici decât la Iași.
Nu au răspuns la o întrebare vitală
În precizările pe care CJ le-a oferit către REPORTER DE IAȘI pe această speță, unele extrem de stufoase, funcționarii au evitat răspunsul la o chestiune capitală: de ce a fost limitată lungimea mașinii la maxim 6,8 metri?
Prețuri de livrare a microbuzelor școlare, așa cum apar în sistemul electronic de achiții publice:
Fenomen românesc: 90% din licitațiile din județe au fost cu o singură ofertă admisibilă
Iași (26 microbuze) – 26,3 milioane lei – oferte neconforme 3, admisă 1. Estimat 30,1 milioane lei
Constanța (25 microbuze) – 24,1 milioane lei
Constanța (5) – 5 milioane lei
Tulcea (23) – 19,6 milioane lei
Vrancea (24) – 28,9 milioane lei – oferte inacceptabile 2, oferte admise 1
Timiș (24) – 26,8 milioane lei – oferte retrase 1, oferte admise 1
Timiș (4) – 3,6 milioane lei – oferte neconforme 2, oferte admise 1. Valoarea estimată 3,76 milioane lei
Giurgiu (26) – 25,8 milioane lei – oferte admise 2
Buzău (61) – 51,8 milioane lei – oferte inacceptabile 2, oferte admise 1. Valoarea estimată 55,8 milioane lei
Sibiu (15) – 11,1 milioane lei – oferte admise 3
Ialomița (26) – 21,4 milioane lei – oferte admise 3
Mureș (7) – 8,49 milioane lei – oferte neconforme 3, admisă 1
Brașov (27) – 20 milioane lei – oferte admise 2
Călărași (25) – 29,3 milioane lei – oferte inacceptabile 3, admisă 1. Estimarea a fost de 30 de milioane lei
Bihor (25) – 22,8 milioane lei – oferte inacceptabile 2, neconforme 1, admise 2. Estimare de 30 milioane lei
Vaslui (24) – 23,9 milioane lei, oferte admisibile 2. Estimare 30 milioane lei
Brăila (33) – 28 milioane lei, oferte retrase 1, admise 2
Suceava (26) – 26,3 milioane lei, 1 ofertă neconformă, 1 ofertă admisă
Ilfov (33) – 30,1 milioane lei, 2 oferte, una admisă
Cluj (34) – 28,9 milioane lei, 4 oferte admise. Estimare de 30,6 milioane lei
Alba (24) – 26 milioane lei, 2 oferte inacceptabile, 2 admise
Arad (24) – 21,7 milioane lei, oferte inacceptabile 1, neconforme 2, admisă 1. Valoarea estimată 30 de milioane lei
Uniunea Europeană ne-a dat bani pentru 3.200 de microbuze școlare, dar Guvernul român a dublat prețul și a cumpărat doar 1.300 de mașini. Elementul-cheie, un studiu de piață care a crescut nivelul estimării de la 78.000 de euro la 185.000 de euro. În unele județe s-au vândut cu peste 200.000 de euro bucata, la Iași de exemplu
Aveuro Prahova este în fieful baronului PNL Iulian Dumitrescu
Ca o constatare, multe proceduri s-au desfășurat cu o singură ofertă admisă. Și, de regulă, în acele cazuri, prețurile au fost mari. Acolo unde a existat concurență, valorile per unitate au scăzut.
Firma Aveuro Internațional, cea care a luat mai mult de jumătate din piață, este din Câmpina, județul Prahova:
- Vlad Papuc (40 de ani), patronul Aveuro Internațional, este fiul Rodicăi Papuc (66 de ani), președinta Organizației Județene de Femei a PNL Prahova și candidat, în 2024, la funcția de senator. A fost plasată pe locul 2 la Senat care, în final, a fost neeligibil.
Anterior, Rodica Papuc a fost consilier județean PNL la Prahova. Presa a numit-o „om de bază al baronului Iulian Dumitrescu”.
- Vlad Papuc a preluat firma de transport persoane a părinților căreia i-a diversificat activitatea. „Perla coroanei” este acum divizia care face carosări auto. Anul trecut, Profit.ro a anunțat că Papuc a cumpărat magazinul Eva de pe bulevardul Magheru din București în schimbul căruia a plătit 8 milioane de euro unui fond cipriot de investiții.
aveuro arad
Transportatorii privați carosează microbuzele cu 20.000-30.000 de euro. Consiliile Județene din țară le-au cumpărat carosate cu 140.000 de euro, triplu față de valoarea inițială a mașinilor din fabrică
Aveuro a tras marele loz al microbuzelor PNRR: profit – 100.000 de euro/bucată
Contractele PNRR pentru furnizarea de microbuze electrice le-au mărit de 6,7 ori cifra de afaceri. Indicatori din situația financiară a Aveuro Internațional (Câmpina, Prahova):
tabel2
Obiect de activitate principal: producția de caroserii pentru autovehicule, fabricarea de remorci și semiremorci. Sursa: Ministerul Finanțelor
Atribuiri contracte Aveuro în 2024 – 2025 cu instituții publice pentru furnizarea de microbuze electrice școlare prin PNRR:
- 5 milioane lei CJ Constanța
- 9,1 milioane lei Satu Mare
- 19,6 milioane lei Tulcea
- 6 milioane lei Vaslui
- 3,6 milioane lei Timiș
- 3,6 milioane lei Suceava
- 51,8 milioane lei Buzău
- 8,4 milioane lei Mureș
- 11 milioane lei Harghita
- 20 milioane lei Brașov
- 25 milioane lei Arad
- 10 milioane lei Sibiu
- 22,8 milioane lei Bihor
- 26,3 milioane lei Iași
- 3,3 milioane lei Satu Mare
- 16,7 milioane lei Cluj
- 7,4 milioane lei Botoșani
- 23,9 milioane lei Vaslui
- 28 milioane lei Brăila
- 26 milioane lei Suceava
- 30 milioane lei Ilfov
- 19,5 milioane lei Maramureș
- 21,7 milioane lei Mureș
- 26,4 milioane lei Galați
- 30 milioane lei Sălaj
- 28,9 milioane lei Cluj
- 21,7 milioane lei Arad
- 26 milioane lei Alba
- 26 milioane lei Olt
- 31 milioane lei Maramureș
- 16,8 milioane lei Covasna
- 12,7 milioane lei Sibiu
- 28,3 milioane lei Mehedinți
- 30 milioane lei Gorj
Totalul acestor contracte: 676 milioane de lei = 135 milioane de euro
Sursa: sistemul electronic de achiziții publice, secțiunea „anunțuri de atribuire”
costel alexe alina apostol microbuze
Costel Alexe se felicită pentru Afacerea Microbuzelor, în care a plătit mai mult decât dublu și în care a depășit cu zeci de mii de euro valorile din alte județe
Papuc, după un pot de 135 milioane de euro: „Doamne ajută! Nu comentez prețul”
Patronul Aveuro Internațional a admis că firma sa a dat lovitura cu aceste proiecte PNRR. „A fost un business foarte bun pentru noi. Doamne ajută! Că toată lumea are de câștigat, că banii ăștia se duc și pe orizontală și pe verticală, sute de angajați, foarte mulți oameni implicați. Cu prețul, noi ne-am mulat și funcție de bugetul fiecăruia. Bine că s-au cheltuit banii”, a afirmat Vlad Papuc.
Acesta a menționat că a avut și costuri cu omologările și certificările. „Carosăm Mercedes și Ford. Dar Mercedesul a venit cu mașina electrică mai târziu decât Ford. Cam 80% e Ford, 20% Mercedes. E aceeași configurație, sunt identice la interior. Noi avem omologare europeană, la noi piața europeană este baza”, a declarat Vlad Papuc.
REPORTER DE IAȘI: – Echiparea între diferite județe cred că este identică.
Vlad Papuc: – Identică. Sunt foarte mici diferențe. Unii au vrut perete despărțitor la șofer, alții nu. La modul ăsta. Dar noi le-am făcut pe toate la fel. Dacă era o opțiune care ne costă puțin, am pus opțiunea aia la toată lumea. Și am făcut mașinile identice că ne e mai ușor în fluxul de producție. Le punem la toți și le facem egale.
– Caietele de sarcini cum au fost făcute?
– A fost un ghid și, în baza acelui ghid de la Ministerul Educației, fiecare Consiliu Județean și-a elaborat un caiet de sarcini.
– Cu eventuale mici modificări?
– Foarte mici modificări, nu prea-i lăsa ghidul să joace mult stânga – dreapta. Era un tabel pe care toți l-au adoptat. Pe tehnic.
– Există o fluctuație a unor prețuri, inclusiv în cazul dumneavoastră, adică la Brașov cu 743.000 lei/bucata, la Buzău cu 850.000 lei, iar la Iași cu peste 1 milion de lei.
– Pe măsură ce s-au derulat licitațiile, costul nostru a scăzut. Și pentru că am crescut cantitățile și-atunci ne-au scăzut toate costurile de producție destul de mult. Și am amortizat omologarea și certificările. Care alea ne-au costat o tonă de bani. Noi, inițial, ne-am făcut calculul la vreo 200-300 de mașini, după aia s-au dovedit a fi mult mai multe, din fericire. Și atunci, pe măsură ce noi ne-am amortizat investiția în omologări, certificări, am putut să mergem și cu prețul mai jos.
– Fordul pe care îl folosiți dumneavoastră l-am găsit la un preț de catalog de 72.000 euro. Și pe piață am găsit firme care fac carosări care se duc până în 20.000 euro. Punem cu totul, un cost de producție de 100.000 euro în condițiile în care la Iași ați vândut cu 200.000 euro.
– Da, acuma, na, profitabilitatea fiecărei firme cu oportunitatea fiecărui proiect. Ce pot să spun?
– Bănuiesc că nu-i 72.000 euro Fordul pe care îl luați pentru că aveți discount-uri la cantități mari. Eu am luat prețul de catalog. Deci profitul dv. e 110.000 euro la fiecare bucată din cele 26 pe care le-ați dat la Iași.
– Da, nu puteți să-mi calculați așa grosier. E logistică, sunt sute de angajați, omologări, certificări.
– Cu banii, 26 milioane lei (fără TVA) date pe 26 de microbuze, Iașul ar fi putut să ia 35 dacă era un preț mai apropiat.
– Ei s-au raportat la ce buget au avut și la ce știau ei că e în piață la momentul respectiv. Ei s-au raportat la bugetul recomandat de Ministerul Educației.
CJ a lansat încă o licitație „cu cântec”
Din „economia” rezultată la prima licitație, cea din 2024, Consiliul Județean a lansat, în iulie 2025, o nouă procedură. Achiziția a încă 3 microbuze școlare electrice 16+1, tot prin PNRR, cu o valoare estimată de 3,8 milioane lei.
Rodica Papuc, mama patronului Aveuro, a candidat la Senat din partea PNL și este o apropiată a baronului liberal Iulian Dumitrescu, anchetat pentru corupție. Familia ei a câștigat 135 milioane de euro de la stat într-un singur an, Prahova e pe mâini bune
Aberațiile acestei proceduri: prețul și lungimea
1) CJ, estimând acum 3 mașini la 3,8 milioane lei, merge pe o medie pe fiecare exemplar de 1.267.595 lei. Deci, mai mult decât a dat pe o mașină acum un an. Și cu 500.000 lei (100.000 euro) mai mult decât au contractat Brașovul și Sibiu. De fapt, cu prețul de la Brașov, de 3,8 milioane de lei s-ar putea lua 5 microbuze și nu doar 3.
2) Licitația, care avea termen limită de depunere a ofertelor ziua de 25 august, a fost contestată de compania Pacific Electric Bus. „Apreciem că autoritatea contractantă (Consiliul Județean Iași – n.r.) a denaturat competiția”, este principala acuză. Lungimea maximă a mașinii de 6.800 mm „restrânge artificial concurența”, au punctat contestatarii.
Pacific a cerut ca lungimea maximă să fie de măcar 7 metri. „Diferența de gabarit de 20 cm față de lungimea maximă solicitată prin documentația de atribuire nu afectează manevrabilitatea, razele de virare și respectă în totalitate toate celelalte specificații funcționale și de performanță (capacitate de transport, emisii, echipamente”, au notat reprezentanții Pacific, completând că majoritatea vehiculelor similare disponibile pe piață au lungimi cuprinse între 6,8 m și 7,5 m. Adică, încep de unde se termină lungimea maximă admisă în documentația Consiliului Județean Iași.
Pacific vrea testarea de laborator a performanțelor
În aceeași contestație, avocații Pacific au mai spus că eficiența energetică nu ar trebui dovedită cu certificate de conformitate/fișe tehnice/raport de testare. „Fiind cunoscut faptul că anumiți ofertanți declară valori nereale ale autonomiei și consumului de energie pentru a obține punctaje crescute, vă aducem la cunoștință că autonomia și consumul energetic nu pot fi determinate de către ofertant, ci doar prin testare de laborator conform procedurilor standardizate”.
Contactat de REPORTER DE IAȘI, Stelian Porojnicu, asociat Pacific Electric Bus, a spus că firma sa a livrat, până acum peste 200 de microbuze electrice atât prin PNRR cât și prin AFM cu caroserie de Mercedes Sprinter.
SURSA: https://reporteris.ro/exclusiv/anchete/marele-jaf-electric-microbuze-electrice-de-90-000-euro-au-fost-vandute-cu-200-000-de-euro-bucata-firma-care-a-umflat-135-milioane-de-euro-peste-noapte-exclusiv/?fbclid=IwQ0xDSwMGtaVjbGNrAwa1emV4dG4DYWVtAjExAAEecvN0J7bsXgtW8UIcVGP-cX-9dtMgNleDdJ1eGRBWPA79ttrZl-21DhprCuY_aem_48Fi5uPz0XzLH3_O8Lyl-w&sfnsn=wa


